معرفی دریاچه سوها

معرفی دریاچه سوها

یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران دریاچه سوها در استان اردبیل است که با داشتن طبیعتی سرسبز در اطرافش و مناظری جذاب و منحصر به فرد گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند . این دریاچه سالانه میزبان طبیعت دوستان و علاقمندان به حیات وحش و همچنین عکاسانی است که برای لذت بردن از این منطقه خوش آب و هوا و تهیه کردن عکس‌هایی زیبا و کارت پستالی به آنجا سفر می‌کنند . دریاچه سوها از مناطق کمتر شناخته شده و بکر استان اردبیل محسوب می‌شود که آرامش کم نظیری را می‌توان در آن تجربه کرد . در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی دریاچه سوها خواهیم پرداخت تا شما را با یک جاذبه طبیعی دیگر در شمال غرب کشورمان آشنا کنیم .

 

دریاچه سوها کجاست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم دریاچه سوها از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی در استان اردبیل است که در ۳۵ کیلومتری شهر اردبیل واقع شده . در واقع روستایی به همین نام در دهستان ویلکیچ و در کنار جنگل‌های فندقلو از این دریاچه میزبانی می‌کند . سوها آبگیری نه چندان بزرگ محسوب می‌شود که آب اهالی روستا از آن تامین میشود . عمق این دریاچه در برخی نقاط به ۶ متر می‌رسد و طول آن حدود یک و نیم کیلومتر است . دریاچه سوها به دلیل جمع شدن آب پشت یک سد کوچک ایجاد شده . در این منطقه گردشگران علاوه بر بازدید از دریاچه می‌توانند از چمنزارها و کوهستان‌های سرسبز اطراف لذت برده به تماشای حیواناتی محلی مانند گله‌های گوسفند ، گاو و گاومیش یا اسب‌های وحشی بپردازند .

دسترسی به دریاچه

فاصله دریاچه سوها تا پایتخت حدود ۶۲۵ کیلومتر است که طی این مسافت بین ۸ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد . مسیر رفتن به دریاچه از تهران از طریق جاده قزوین زنجان و سپس اردبیل است . البته یک راه دیگر که همان جاده رشت و آستارا می‌باشد هم می‌تواند شما را به این جاذبه  دیدنی برساند . البته مسیر دوم حدود ۲ تا ۳ ساعت بیشتر طول می‌کشد . بعد از اینکه خودتان را به شهر اردبیل رساندید لازم است در اولین میدان به سمت شرق پیچیده و به روستای به بریس بروید . از اینجا می‌توانید با استفاده از تابلوهای مربوط به روستای سوها به این آبادی رفته و راهتان را تا دریاچه ادامه دهید . فاصله ی روستای سوها تا دریاچه فقط ۴ کیلومتر است که باید آن را از طریق یک جاده خاکی با ماشین و یا پیاده طی کنید

آب‌ و‌ هوای دریاچه سوها

 

همانطور که پیشتر در مطلب معرفی دریاچه سوها اشاره کردیم این جاذبه دیدنی در دل کوهستان‌های شمال غربی ایران واقع شده . همین موقعیت جغرافیایی سبب شده دریاچه و اطراف آن آب و هوایی سرد اما بسیار پاکیزه داشته باشد . حتی اگر تابستان‌ها هم به بازدید از این منطقه بروید نسیم خنکی که صورتتان را نوازش می‌کند شما را به وجد خواهد آورد . وجود جنگل‌های هیرکانی ، چشمه‌های پرآب ، آبشاری مرتفع و  کوه‌های باشکوه در اطراف دریاچه باعث شده این خطه یکی از خوش آب و هواترین مناطق ایران به شمار رود . اگر فصل بهار گذرتان به استان اردبیل و دریاچه سوها افتاد شاهد فضایی تقریباً مه‌آلود در اطراف آن خواهید بود که منظره ای تماشایی ایجاد کرده است .

 

تفریحات و امکانات دریاچه سوها

دریاچه سوها تا چند سال اخیر چندان شناخته شده نبود اما به دلیل محبوبیتی که اخیراً در زمینه جذب گردشگر داشته امکانات محدودی مانند سرویس بهداشتی آب قابل شرب در این منطقه ایجاد شده است . اگر از آن دسته افرادی هستید که حتی برای ساعاتی نمی‌توانید از فضای اینترنت و تلفن همراهتان فاصله بگیرید به دریاچه سوها نروید . چرا که در این منطقه موبایل آنتن نمی‌دهد . اگر هم قصد دارید در اطراف دریاچه تنقلات یا غذایی میل کنید لازم است ملزومات مورد نیازتان را از روستای سوها تهیه کنید .

برای اقامت در دریاچه سوها نزدیک‌ترین گزینه یک اقامتگاه بوم گردی در شهرستان نمین است . اما اگر اهل ریسک و ماجراجویی هستید می‌توانید در اطراف دریاچه کمپ زده و یک شب رویایی را در دل طبیعت سپری کنید . البته این نکته را به خاطر داشته باشید که با تاریک شدن هوا ممکن است سر و کله حیواناتی وحشی مثل گراز و گرگ و مار پیدا شود . پس اگر خواستید شب را در چادر بگذرانید حتماً امکانات لازم را به همراه داشته باشید و اقدامات لازم را برای ایمنی خود انجام دهید .

ماهیگیری در دریاچه سوها

 

همانطور که گفتیم دریاچه سوها از جمع شدن آب پشت سدی به همین نام ایجاد شده . بنابراین آب این آبگیر راکد است و امکان ماهیگیری در آن فراهم می‌باشد . اگر بخت با شما یار باشد و مهارت لازم را هم داشته باشید می‌توانید از داخل این دریاچه یک قزل آلای رنگین کمانی لذیذ برای خودتان صید کنید .

 بهترین زمان سفر به دریاچه سوها

وقت آن رسیده که در معرفی دریاچه سوها زمان مناسب برای بازدید از این منطقه باصفا را به شما پیشنهاد دهیم . همانطور که گفتیم آب و هوای این منطقه به دلیل قراری در موقعیت کوهستانی سرد و خنک است . بنابراین بهترین فصل برای سفر به آنجا فصل بهار و تابستان میباشد . در این محدوده زمانی می‌توانید شاهد گل‌های زیبای روییده در دشت‌های اطراف و حرکت و جست و خیز گله کره‌ اسب‌های وحشی باشید .

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه سوها

کم لطفی است اگر به بازدید از دریاچه سوها بروید و از جاذبه‌های دیدنی و مناظر جذاب اطراف آن دیدن نکنید . یکی از دلایل شهرت این دریاچه قرارگیری اش در مسیر آبشاری بالا بلند می‌باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد .

 

آبشار لاتون

اگر اهل پیاده‌روی در دل طبیعت هستید و به ماجراجویی علاقه دارید بعد از تماشای دریاچه سوها مسیر ۱۶ کیلومتری اسرارآمیزی را به سمت آبشاری دیدنی آغاز کنید . این مسیر تا حدی دشوار و صعب العبور است اما طبیعت کم نظیر و منحصر به فرد آن و آبشاری که در انتهای آن میزبان شما خواهد بود ارزش تحمل سختی راه را دارد . آبشار لاتون که چیزی حدود ۱۰۰ متر ارتفاع آن است یکی از بلندترین آبشارهای ایران محسوب میشود که با درختانی سر به فلک کشیده و انبوه احاطه شده است .

جنگل فندقلو

یکی دیگر از جاهای دیدنی و باصفا در نزدیکی آبشار سوها جنگلی به نام فندقلو می‌باشد . این جنگل به دلیل داشتن دشتی پر از گل‌های بابونه بسیار محبوب طبیعت دوستان شده است . وسعت فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است و به دلیل داشتن درختان بیشمار فندق به این نام معروف شده . اگر می‌خواهید از گل‌های بابونه این منطقه دیدن کنید باید ماه‌های خرداد تیر و یا مرداد را برای سفر به این خطه برنامه‌ریزی کنید .

قله اسپیناس

اگر از گشت و گذار در طبیعت خسته شدید و دلتان خواست در سفرتان سری هم به یک بنای تاریخی بزنید باز هم گزینه ای پیش رویتان قرار دارد . قلعه اسپیناس یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف دریاچه سوهاست که روی قله کوهی بلند به همین نام واقع شده . این قلعه در زمان‌های قدیم به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار می‌گرفته و از ساروج و ساخته شده است . اگر سختی راه را به جان بخرید و خودتان را به بالای این قله برسانید چشم اندازی خارق‌العاده در انتظارتان خواهد بود .

برای آشنایی بیشتر با دریاچه های ایران مطلب زیر را در مجله گردشگری بلیط اینجا مطالعه کنید .

زیبا ترین دریاچه های ایران

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سید محمد
سید محمد
3 ماه قبل

خیلی عالی ممنونم مطالب خوبی داشت